Online fotogalerie in opkomst

 

Professionele en kunstfotografen verkopen hun foto’s steeds vaker online. Ook voor particulieren zijn er tegenwoordig legio mogelijkheden op dat vlak. Ondanks dat kunstverzamelaars en liefhebbers het liefst een product eerst in hun handen hebben, lenen foto’s zich om meerdere redenen bij uitstek voor deze vorm van distributie. Het probleem van huiverige kopers wordt overigens bestreden met aantrekkelijke prijzen.

De voordelen ten opzichte van een traditionele, fysieke fotogalerie spreken enigszins voor zich. Een online adres kost geen huur waardoor de foto’s op hun beurt ook weer goedkoper aangeboden kunnen worden. Een minder voor de hand liggend voordeel is dat een online galerie de drempel wegneemt die een ‘echte’ galerie soms opwerpt in de hoofden van haar bezoekers.

Het grootste probleem is tot nu toe de reproduceerbaarheid van divers werken geweest. Online foto’s laten zich natuurlijk gemakkelijker meermaals verkopen dan afgedrukte foto’s. Dit wordt meestal opgelost met een regeling waarbij de aankoper ongelimiteerd het aangekochte werk mag kopiëren, waar wel in de omvang waarin hij het werk gekocht heeft. Voor andere formaten gelden weer andere tarieven.

Een van de bekender online fotogalerieën combineert overigens online met fysiek. Galerie Lumas heeft inmiddels veertien vestigingen, verspreid over Europa.