Tips

 

Er worden steeds meer producten via internet verkocht. De online verkoop neemt zelfs zodanig toe dat traditionele winkels in stadscentra eronder beginnen te lijden. Online verkoop vindt plaats ofwel via professionele webwinkels ofwel via kanalen als Marktplaats. In beiden gevallen heeft de aanbieder er veel belang bij dat zijn product op een goede manier wordt ‘uitgestald’. Als u zelf een webwinkel heeft of weleens iets via marktplaats hebt verkocht, dan begrijpt u precies wat wordt bedoeld. Een goede productfoto is een absolute must.

Marktplaats biedt niet voor niets de mogelijkheid om advertenties zonder foto uit de zoekresultaten te verwijderen. Mensen kopen nou eenmaal minder snel zonder een (goede) productfoto. Statistieken bewijzen het. Hieronder lopen we ideeën en tips langs om goede productfoto’s te maken.

Allereerst is een professionele studio niet noodzakelijk. Dat zal een hele opluchting zijn voor menig hobbyfotograaf. Wel kunnen bepaalde kenmerken uit een echte studio redelijk eenvoudig gesimuleerd worden. Een witte muur, deur of tafelkleed kan prima fungeren als achtergrond voor een productfoto. Een goede productfoto is redelijk steriel en bevat geen afleiding van het feitelijke product. Afhankelijk van dat product kan naast een achtergrond, ook voor een ondergrond gekozen worden. Idealiter is dat een egale tafel. Tezamen met de witte achtergrond resteren er zo twee vlakken en minimale afleiding van het product.

De meeste producten komen het beste tot hun recht in de hierboven beschreven setting. Maar voor bepaalde producten kan een afwijkende achtergrond aan te bevelen zijn. Kinderspeelgoed bijvoorbeeld combineert prima met een kleurrijke omgeving terwijl een donkerdere achtergrond een product juist een bepaalde stijl of klasse geeft. Er zijn overigens speciale dozen verkrijgbaar speciaal voor het maken van productfoto’s. Deze zijn ideaal om kleine producten in te fotograferen.

Licht is een van de moeilijkste zaken aan het maken van goede productfoto’s. Flitslicht en (fel) zonlicht zijn niet aan te bevelen. Deze zorgen namelijk voor lelijke en scherpe schaduwen op het eindproduct. Normaal, egaal daglicht is de beste lichtbron voor uw productfoto’s. Dit komt namelijk van alle kanten en zorgt dus niet voor een bepaalde overbelichting of schaduwwerking.

De laatste tip is misschien wel het meest eenvoudig realiseerbaar; gebruik een statief. Een goede foto is recht en onbewogen. Een goede productfoto dus ook. Hierbij geldt overigens eveneens dat improviseren mag. Een kast, tafel of een stapel boeken zijn prima bruikbaar als statief. Het beste is om de camera op dezelfde hoogte als het product te plaatsen. Eventueel kunt u het product draaien en meerdere foto’s maken om het product goed in beeld te brengen.

 
 

RSS Photofacts

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.